Starateljstvo je jedan od najznačajnijih instituta porodično-pravne zaštite čijom primenom se osigurava zaštita
ličnosti, prava i interesa lica.
Procenu o potrebi pružanja starateljske zaštite određenom licu (punoletnom ili maloletnom) vrši
organ starateljstva i donosi odluku o stavljanju pod starteljstvo u formi rešenja.
Rešenjem se određuje startelj čija je obaveza da štiti prava i interese lica pod starateljstvom (štićenika).
Kontrolu obavljanja starateljske zaštite od strane određenog lica (staratelja) vrši organ starateljstva. Staratelj
podnosi izveštaje o svom radu a organ starateljstva odlučuje o kvalitetu pružanja starateljske zaštite kao i o
zakonitosti pa shodno tome preduzima odgovarajuće mere.
Postoje više vrsta starateljske zaštite. Osnovna podela je starateljstvo nad odraslim i starijim licima i
starateljstvo nad maloletnim licima.
Dalja podela je na stalno i privremeno starateljstvo u zavisnosti od procene konkretnog slučaja i odnosi se
kako na punoletna tako i maloletna lica.
Dalja podela je prema tome ko je određen za staratelja, privatno lice ili neposredno starateljstvo (stručnjak
ispred organa starateljstva), što zavisi od procene organa starateljstva.
U okviru starateljske zaštite obezbeđuje se staranje nad licima (punoletnim i maloletnim) koji su u stanju te vrste
socijalne potrebe ali i nad imovinom koju to lice poseduje.
U obavljanju starateljske zaštite organ starateljstva saradjuje sa sudom koji odlučuje o poslovnoj sposobnosti
određenog lica kao i sa ustanovama socijalne zaštite i hraniteljskim porodicama u kojima eventualno
treba smestiti lice ukoliko nema porodični smeštaj.
Usvojenje je najpotpuniji i nejefikasniji oblik zaštite dece bez roditeljskog staranja. Usvojenjem se
detetu obezbeđuje razvoj u porodici u kojoj usvojioci preuzimaju ulogu roditelja i vrše sva prava i
dužnosti koja čine sadržinu roditeljskog prava. Usvojenje je neraskidivo i usvojenjem dete zauvek
postaje deo svoje nove porodice.
Dete se ne može usvojiti pre nego što navrši tri meseca života. Razlika u godinama između usvojitelja i
usvojenika ne može biti manja od 18 ni veća od 45 godina.
Odluka o usvojenju, kao i izbor usvojilačke porodice je u nadležnosti organa starateljstva – centra za
socijalni rad opštine na kojoj dete ima prebivalište, odnosno boravište.
Zasnivanju usvojenja prethodi složen i sveobuhvatan stručni postupak, koji se sastoji iz četiri dela:
• utvrđivanje postojanja zakonskih uslova za usvojenje (i na strani deteta i na strani usvojilaca) – da li
je dete trajno lišeno roditeljskog staranja, da li su usvojioci podobni za usvojenje i da li je usvojenje u
najboljem interesu deteta
• utvrđivanje opšte podobnosti usvojilaca za usvojenje – da li usvojioci ispunjavaju sve formalne, psiho-
socijalne, zdravstvene i pedagoške uslove za usvojenje deteta
• obezbeđivanje potrebne pomoći biološkim roditeljima deteta, pružanje svih potrebnih informacija
potencijalnim usvojiocima, priprema svih zainteresovanih strana u postupku (dete, biološki roditelji,
usvojioci)
• utvrđivanje komplementarne ili konkretne podobnosti deteta i usvojilaca – da li roditeljski kapaciteti
konkretnih usvojilaca odgovaraju potrebama konkretnog deteta
Usvojitelji mogu biti supružnici ili vanbračni partneri. Izuzetno, usvojenje je moguće i od strane
pojedinca.
Usvojitelji NE MOGU biti:
• osobe koje su potpuno ili delimično lišene roditeljskog prava
• potpuno ili delimično lišene poslovne sposobnosti
• osobe obolele od bolesti koja štetno može delovati na usvojenika
• osobe osuđene za delo iz grupe dela protiv braka i porodice, protiv polne slobode i protiv života i tela.
Potrebna dokumentacija
• zahtev/molba
• izvod iz matične knjige rođenih( za oba supružnika)
• izvod iz matične knjige venčanih
• fotokopija ličnih karata ( obe strane)
• uverenje da nisu pod istragom ( službenim putem)
• uverenje da nisu lišeni roditeljskog prava i da nisu osuđivani( sud)
• uverenje o zdravstvenom stanju za oba supružnika( lekar opšte prakse)
• uverenje o imovnom stanju-Geodetski zavod
• uverenje o zaposlenju i ostvarenim prihodima
• uverenje o državljanstvu
• uverenje o poslovnoj sposobnosti
• uverenje da nije određena mera zaštite od nasilja u porodici
Po zahtevu stranke, Centar izdaje uverenje da dete žvi u jednoroditeljskoj porodici
Potrebna dokumentacija za izdavanje uverenja o jednoroditeljskoj porodici:
* Pismeni zahtev Centru
* Izvod iz matične knjige rođenih za dete (decu)
* Izjava sa dva svedoka o životu deteta (dece) u jednoroditeljskoj porodici
* Umrlica ili presuda o vršenju roditeljskog prava ili fotokopija tužbe za vršenje roditeljskog
prava
Hraniteljstvo ili porodični smeštaj je oblik zaštite kojim se detetu obezbeđuje zamena za prirodnu
porodičnu sredinu, najbliža toj sredini, a da se pri tom ne menja porodični status deteta, niti se između
deteta i članova porodice, u kojoj je dete zbrinuto, uspostavlja odnos roditeljstva. Hraniteljska porodica
treba detetu da pruži sigurnost, ljubav, toplinu i podršku. Ona treba da brine o njegovom zdravlju,
školovanju i vaspitanju.
Hraniteljstvo može trajati do razrešenja krizne situacije u porodici deteta ili do osamostaljivanja deteta.
Hraniteljstvom može da se bavi porodica koja je u sklopu propisane procedure stekla opštu podobnost
za hranitelja i i dobila odgovarajuću potvrdu centra za socijalni rad.
Hraniteljstvo može biti bez naknade (prema ličnom opredeljenju hranitelja) i sa naknadom koja se
izdvaja iz budžeta Republike Srbije.
Hraniteljska porodica, odnosno hranitelj NE MOŽE biti:
• porodica u kojoj članovi nemaju lična svojstva i sposobnosti da vrše roditeljske dužnosti
• osoba koja je lišena roditeljskog prava
• osoba koja je lišena poslovne sposobnosti
• osoba čiji su interesi u suprotnosti sa interesima deteta
• osoba od koje se, s obzirom na lična svojstva, odnose sa detetom i njegovim roditeljima, ne može
očekivati da će za dete obezbediti dovoljno sigurnu i podsticajnu sredinu
Potrebna dokumentacija
• fotokopija lične karte za kandidata
• fotokopije ličnih karata članova porodice ili fotokopija izvoda iz MKR za čl. Porodice
• izvod iz matične knjige rođenih ili venčanih za kandidata
• uverenje o državljanstvu
• uverenje o imovnom stanju iz katastra ili fotokopija ugovora o vlasništvu stana
• potvrda o zaposlenju i ličnim prihodima
• uverenje o zdravstvenom stanju za kandidata i potvrda lekara za bračnog druga
• uverenje da nije lišen roditeljskog prava( izdaje sud)
• uverenje da se ne vodi istraga i da nije podignuta optužnica za krivično delo( izdaje sud)
Dokumentacija o kandidatu za hranitelja koja se pribavlja službenim putem
• uverenje da se ne nalazi pod starateljstvom
• uverenje da nisu osuđivani za krivična dela u skladu sa čl. 100 st.2 tačka 4
• potvrda da nisu na evidenciji lica protiv kojih je uzrečena mera zaštite od nasilja u porodici
Preventivni nadzor
Preventivni nadzor nad vršenjem roditeljskog prava obavlja organ starateljstva kada
donosi odluke kojima omogućava roditeljima da vrše roditeljsko pravo, a koje su mu
stavljene u nadležnost ovim zakonom.
Korektivni nadzor
(1)
Korektivni nadzor nad vršenjem roditeljskog prava obavlja organ starateljstva kada
donosi odluke kojima ispravlja roditelje u vršenju roditeljskog prava.
(2)
U obavljanju korektivnog nadzora organ starateljstva donosi odluke kojima:
a.
upozorava roditelje na nedostatke u vršenju roditeljskog prava;
a.
upućuje roditelje na razgovor u porodično savetovalište ili u ustanovu specijalizovanu za
posredovanje u porodičnim odnosima;
c.
zahteva od roditelja da polože račun o upravljanju imovinom deteta.
(3)
U obavljanju korektivnog nadzora organ starateljstva pokreće i sudske postupke u
skladu sa zakonom.
Centar za
socijalni rad
Leskovac
Porodično-pravna zaštita od nasilja u porodici u Republici Srbiji regulisana je Porodičnim zakonom
(PZ), gde je izričito zabranjeno nasilje u porodici, članovima porodice priznato je pravo na zaštitu od
nasilja u okviru porodice, regulisane su mere porodično-pravne zaštite i uslove pod kojima se one
određuju, a predviđen je i uređen poseban postupak po čijim se pravilima postupa u parnici koja se vodi
radi zaštite od nasilja u porodici.
Nasilje u porodici definisano je odredbom čl. 197. PZ, tako što je u prvom stavu određeno da se pod
nasiljem u porodici podrazumeva "Ponašanje kojim jedan član porodice ugrožava telesni integritet,
duševno zdravlje ili spokojstvo drugog člana porodice", dok su u drugom stavu, samo primera radi,
navedeni karakteristični vidovi nasilja u porodici, a to su:
• nanošenje ili pokušaj nanošenja telesne povrede
• izazivanje straha pretnjom ubistva ili nanošenja telesne povrede članu porodice ili njemu bliskom licu
• prisiljavanje na seksualni odnos
• navođenje na seksualni odnos ili seksualni odnos sa licem koje nije navršilo 14. godinu života ili
nemoćnim licem
• ograničavanje slobode kretanja ili komuniciranja sa trećim licima
• vređanje, kao i svako drugo drsko, bezobzirno i zlonamerno ponašanje
Nasilje prema članovima porodice, može imati različit oblik ispoljavanja, a same radnje izvršenja
nasilja mogu biti veoma različite:
• Fizičko nasilje
(batinjanje, udaranje po glavi i telu, čupanje kose, povrede oštrim i tupim predmetima, šutiranje,
davljenje, bacanje na zid ili pod, nanošenje opekotina, itd.)
• Seksualno nasilje
(svaka povreda polne slobode i polnog morala, svaki vid degradiranja i ponižavanja na seksualnoj
osnovi, „klasično“ silovanje, svaki vid prisiljavanja na seksualni odnos)
• Psihičko nasilje
(zastrašivanje, stalno kritikovanje, potcenjivanje partnerke/a, emocionalne pretnje i optužbe,
emocionalno ucenjivanje, stvaranje konfuzije i nesigurnosti kod žrtve, posesivno ponašanje, postavljanje
nerealnih i neostvarivih očekivanja u odnosu na žrtvu, verbalno zlostavljanje, izlaganje žrtve pritisku,
ispoljavanje zlostavljačkog autoriteta, nepoštovanje žrtve, zloupotreba poverenja, neispunjavanje
obećanja, emotivna rezervisanost, minimiziranje, poricanje i prebacivanje krivice za nasilje, izolacija,
uznemiravanje i maltretiranje)
• Ekonomsko nasilje
(nasilno oduzimanje novca i vrednih stvari, kontrolisanje zarade i primanja, trošenje novca isključivo za
zadovoljenje sopstvenih potreba, neispunjavanje obaveze izdržavanja neobezbeđenih članova porodice,
zabrana članu porodice da raspolaže sopstvenim, odnosno zajedničkim prihodima, zabrana članu
porodice da se zaposli i ostvari sopstvene prihode, oduzimanje sredstava rada, nametanje obaveze
stalnog podnošenja detaljnih izveštaja o trošenju novca i dr.)
Konkretni slučajevi nasilja u porodici su, po pravilu, kompleksni, jer nasilnici istovremeno vrše više
raznovrsnih oblika nasilja prema članu/članovima porodice.
U oblasti zaštite od nasilja u porodici, centar za socijalni rad, kao organ starateljstva, po Porodičnom
zakonu, ima širok dijapazon ovlašćenja: počev od pokretanja sudskog postupka, pomoći sudu u
pribavljanju potrebnih dokaza, dostavljanja nalaza i mišljenja o svrsishodnosti tražene mere do
preduzimanja mera starateljske zaštite, urgentnog zbrinjavanja i drugih mera porodično-pravne i
socijalne zaštite, posebno kada su deca žrtve zlostavljanja.
Zloupotreba ili zlostavljanje deteta obuhvata sve oblike fizičkog ili emocionalnog zlostavljanja,
seksualnu zloupotrebu, zanemarivanje ili nemaran postupak, kao i komercijalnu ili drugu eksploataciju,
što dovodi do stvarnog ili potencijalnog narušavanja detetovog zdravlja, ugrožavanja detetovog razvoja
ili dostojanstva u okviru odnosa koji uključuje odgovornost, poverenje ili moć.
Centar za socijalni rad, kao osnovna služba zaštite dece i organ starateljstva, ima status ključne
institucije u organizovanju i koordinaciji procesa zaštite dece koja su žrtve nasilja, u kome učestvuju
ustanove i pojedinci iz različitih sistema – zdravstva, obrazovanja, policije, pravosuđa, nevladinih
organizacija.
Prvi korak u zaštiti jeste otkrivanje zlostavljanja i zanemarivanja deteta. Sve osobe koje su u kontaktu sa
decom i posumnjaju na zlostavljanje i zanemarivanje deteta imaju zakonsku obavezu da to prijave
nadležnom centru za socijalni rad.
Kada prijava, bilo pismena bilo usmena, uključujući i razgovor telefonom, stigne u centar za socijalni
rad, procenjuju se stanje, rizici i potrebe deteta i porodice.
Ukoliko postoji potreba za zaštitom deteta od zlostavljanja/zanemarivanja, centar za socijalni rad može:
• Primeniti meru korektivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava
• Staviti dete pod privremenu starateljsku zaštitu, uključujući izmeštanje deteta iz porodice i
obezbeđivanje smeštaja u drugu porodicu ili ustnovu socijalne zaštite
• Pokrenuti sudske postupke radi zaštite prava deteta, radi lišenja roditeljskog prava, određivanja mera
zaštite od nasilja u porodici i dr.
Roditelji deteta u obavezi su da najkasnije u roku od 30 dana od dana rođenja, detetu odrede
lično ime i to prijave matičaru radi upisa u matičnu knjiigu rođenih.
Ukoliko oni ne izvrše svoju obavezu u tom roku, kažnjavaju se novčanom kaznom, a činjenica
rođenja deteta i lično ime deteta upisuju se u matičnu knjigu rođenih na osnovu rešenja koje
donosi centar za socijalni rad.
Pravo na roditeljski dodatak ima majka nakon porođaja, ali i otac deteta ako ispunjava sve
uslove, a majka nije živa, napustila je dete ili je iz objektivnih razloga sprečena da se brine o
detetu.
U postupku ostvarivanja prava na roditeljski dodatak neophodno je priložiti Uverenje CSR-a da
podnosilac zahteva, za ostvarivanje prava na roditeljski dodatak: neposredno brine o detetu za
koje podnosi zahtev, da deca prethodnog reda rođenja nisu smeštena u ustanovu socijalne
zaštite, hraniteljsku porodicu ili data na usvojenje i da nije lišen/a roditeljskog prava u odnosu
na decu prethodnog reda rođenja.
Uverenje da se lice ne nalazi na evidenciji štićenika izdaje centar za socijalni rad na čijoj
teritoriji podnosilac zahteva ima prijavljeno prebivalište.
Zahtev se podnosi lično na obrascu koji se dobija u nadležnom centru za socijalni rad. Uz zahtev
je potrebno priložiti ličnu kartu na uvid.
Taksa za izdavanje uverenja iznosi 230 dinara. Lica koja prvi put zasnivaju radni odnos po bilo
kom osnovu i lica koja se upisuju u registar strukovnog udruženja, odnosno Komore su
oslobođeni plaćanja takse.
Kada nadležni sud izrekne maloletniku/ci meru pojačanog nadzora roditelja, uloga centra za
socijalni rad tiče se kontrole realizacije mere. Voditelj slučaja mesno nadležnog centra obavlja
razgovore sa roditeljima, maloletnikom/com, obavlja posete porodici i, najmanje jednom u šest
meseci, šalje izveštaj sudu o toku realizacije vaspitne mere i eventualnim promenama u
socijalnom, psihološkom i/ili pedagoškom statusu maloletnika/ca i njegove/njene porodice.
Kada nadležni sud izrekne maloletniku/ci meru pojačanog nadzora organa starateljstva, centar
za socijalni rad sprovodi vaspitnu meru. Voditelj slučaja nadležnog centra sastavlja plan i
program realizacije vaspitne mere i redovno, najmanje jednom u šest meseci, obaveštava sud o
realizaciji mere.
Realizacija mere obavlja se kroz informativne i savetodavne razgovore sa maloletnikom/com i
roditeljima, posete porodici, kroz saradnju sa drugim institucijama - školama, zdravstvenim
institucijama i dr. U zavisnosti od toka realizacije, centar za socijalni rad može da predloži sudu
obustavu vaspitne mere.
Centar za socijalni rad Leskovac
Osim stručne procene koja se donosi na osnovu sagledavanja celokupnog konteksta (socijalnog,
psihološkog, pedagoškog, pravnog) u kome dete živi, zadatak stručnih radnika CSR-a je i da u
što većoj meri zaštite decu i mlade osobe i da im pruže podršku u procesu razvoda ili
razdvajanja roditelja, koji je bolan za sve članove porodice, a najviše za njih, ali da istovremeno
obezbede i njihovu participaciju u samom postupku.
Deca (iznad 10 godina) i mlade osobe imaju pravo da se izjasne sa kojim roditeljem žele da žive
nakon razvoda ili prekida vanbračne zajednice, da izraze svoje stavove i mišljenja o svim
pitanjima koja ih se tiču, kao i da budu upoznati sa postupkom u celini, a postupak je sledeći:
• ukoliko jedan od partnera donese odluku da želi da prekine zajednicu, bračnu ili vanbračnu,
podnosi tužbu nadležnom sudu (ako se oba partnera dogovore o razvodu i svim bitnim pitanjima
vezanim dete/decu, podnose sporazumni predlog);
• nadležni sud šalje zahtev mesno nadležnom centru za socijalni rad, koji onda procenjuje
podobnost roditelja i da li je eventualni dogovor roditelja u skladu sa najboljim interesima
maloletne dece. U toku postupka procene, voditelj slučaja poziva roditelje i obavlja jedan ili više
razgovora sa njima, sa decom, obavlja terensku posetu porodici, obavlja konsultacije sa
supervizorom koji prati i usmerava rad voditelja slučaja, a zatim svoj nalaz i mišljenje šalje
sudu, koji donosi odluku, čime se angažovanje CSR-a završava;
• ukoliko voditelj slučaja proceni da je u konkretnom slučaju potrebno dalje praćenje, u smislu
preventivnog ili korektivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava, ili su potrebe klijenata
takve da je dalje angažovanje CSR-a neophodno, pravi se plan zaštite i nastavlja rad sa
porodicom.